Úvodná stránka » Založenie e-shopu

Založenie internetového obchodu

E-shop vám umožňuje veľmi ľahko predávať tovar zákazníkom nezávisle na lokalite vášho podnikania. Ako výrobca už nemusíte byť obmedzení tým, či od vás bude výrobok odoberať nejaký veľkoobchod. Ako predajca zase môžete veľmi ľahko znížiť náklady a zároveň zasiahnuť oveľa väčší okruh zákazníkov.

Kupujte hotové riešenia

Ak máte webovú prezentáciu a chcete, aby sa jej súčasťou stal aj e-shop, rozmyslite si najskôr čomu by mal e-shop slúžiť. Chcete z neho urobiť hlavný predajný kanál spoločnosti, alebo sa jedná iba o doplnkový predaj? Bude slúžiť komukoľvek, kto navštívi vaše stránky, alebo to bude len variácia na objednávkový systém pre vašich existujúcich klientov?

Odpovede na všetky tieto otázky si treba rozmyslieť ešte pred začatím programovacích prác. Väčšina e-shopov sa dnes totiž tvorí tak, že programátor vezme už naprogramované jadro e-shopu a upraví iba jeho vzhľad na základe vášho návrhu. Je to jednoduché, lacné a rýchle. Nevýhodou tohto riešenia je, že ak jadro neponúka nejakú funkciu, ktorú potrebujete, je pomerne zložité (a za rozumné peniaze niekedy aj nemožné) ju do jadra doprogramovať. Programátor by teda mal mať už na začiatku jasno, čo presne potrebujete, aby mohol zvoliť vhodný systém, na ktorom e-shop postaví.

Veľké množstvo systémov pre e-shop je k dispozícii zadarmo, a to aj pre komerčné použitie, takže sa tohto spôsobu tvorby stránok nemusíte vôbec báť. Navyše grafický vzhľad stránok možno ľubovoľne meniť podľa vašich predstáv. Čítajte tiež: Tipy na české e-shopy s originálnou ponukou, niektorým úplne prepadnete.

Nekomplikujte užívateľom život

Zákazník, ktorý nakupuje na vašom e-shope, u vás chce minúť svoje peniaze. Nekomplikujte mu teda túto snahu, a naopak mu vyjdite vo všetkom v ústrety. Naozaj potrebujete, aby sa zákazník pre nákup najprv zaregistroval? Nie je jednoduchšie, keď zadá iba doručovaciu adresu a kontakty na seba? Zvlášť ak predávate len veľmi obmedzené množstvo výrobkov, ktoré jeden zákazník pravdepodobne nebude kupovať opakovane, je registrácia doslova zbytočná (a otravná).

Ponúknite užívateľom čo najviac možností doručenia a spôsobov platby. Niektorým zákazníkom vyhovuje Slovenská pošta, zásielkovej služby iní naopak preferujú osobný odber. Niekto by mal rád tovar na stole čo najrýchlejšie, treba už v deň objednávky - ponúknite mu expresné doručenie kuriérom. Rovnaké je to aj pri spôsobe platenia. Medzi štandardnými spôsobmi platby, teda v hotovosti pri prevzatí, dobierkou alebo prevodom na účet, sa pomaly usádza aj možnosť platby platobnou kartou online alebo rôzne iné formy online prevodu peňazí. Ak je to technicky a ekonomicky možné, určite stojí za to tieto alternatívy užívateľom ponúknuť

Fotky a popisy predávajú

Najviac času by ste mali venovať tvorbe kvalitných menoviek tovaru a ich fotografií. Nie nadarmo sa hovorí, že jeden obrázok vydá za tisíc slov, takže rozhodne nešetrite fotografiami a e-shop nimi doslova prešpikujte - zvýšite tak dôveru v ponúkaný tovar aj vo vašu firmu. Zákazník nemá možnosť si tovar ohmatať, takže čím viac uhlov pohľadu mu ponúknete, tým lepšie. Nebojte sa na e-shop umiestniť aj videá. Jednoducho ich môžete nahrať napríklad na server Youtube.com a pod opis tovaru umiestniť okno prehrávača. Celý postup je natoľko jednoduchý, že ho zvládne takmer každý.

Popis tovaru je pre návštevníka e-shopu dôležitým zdrojom informácií. Preto by mal byť nielen prehľadný a zaujímavý, ale najmä podrobný. Ak nie je tvorba textov vašou silnou stránkou, opäť sa nebojte požiadať o pomoc copywritera. Jedná sa o jednorazové náklady, ktoré sa vám veľmi rýchlo vrátia.

Kúzlo osobného odberu

Slovenský  trh je špecifický v tom, že mnohí používatelia, aby ušetrili, neváhajú, a namiesto zaslania tovaru poštou absolvujú často aj niekoľkohodinovú cestu, aby si tovar mohli vyzdvihnúť osobne. Na tento fakt je dôležité myslieť a prispôsobiť sa mu - ak je to možné, je dobré ponúknuť zákazníkovi možnosť osobného odberu v mieste jemu blízkom.

Príklad:

E-shop zameraný na predaj elektroniky a počítačov si môže zariadiť odberný stánok v niekoľkých veľkých obchodných centrách po celej republike. V stánku si budú môcť užívatelia objednaný tovar vyzdvihnúť, ale aj ho v prípade potreby vrátiť alebo ho reklamovať. Samozrejme si priamo na mieste budú môcť tovar i objednať alebo sa o ich výbere poradiť s obsluhou v stánku.

Keďže sa jedná len o stánok a nie o celú predajňu, sú náklady na jeho prevádzku oveľa menšie a e-shop tak môže ľahko "zabiť" dve muchy jednou ranou - je zákazníkom blízko, ale prevádzkové náklady sú stále na udržateľnej miere.

Rada na záver

Pozor na veľké oči pri tvorbe e-shopu. Niekedy sa stáva, že sa podnikateľ pri tvorbe e-shopu nechá uniesť vidinou veľkého množstva užívateľov a vyberie si preto zbytočne predimenzované a drahé riešenia e-shopu. V tomto prípade platí jednoduchá poučka - čím drahšie riešenia e-shopu si kúpite, tým drahšia je aj jeho prípadná úprava v budúcnosti.

 

Ak plánujete mať za dva roky prevádzky na e-shope 100 000 zákazníkov denne, ale začínate od nuly, je oveľa jednoduchšie začať na nejakom základnom riešení e-shopu. Stojí oveľa menej a tiež všetky jeho úpravy sú jednoduché a lacné. Akonáhle sa bude e-shopu dariť a starý systém začne narážať na svoje technické hranice, budete už mať jasnú predstavu o tom, čo všetko by mal nový systém vedieť. Vo výsledku ušetríte veľké množstvo peňazí. Aj malá zmena vás pri robustnom jadre e-shopu môže stáť niekoľko stoviek euro, u jednoduchého systému môže byť to isté otázkou niekoľkých desiatok euro.

Pridať komentár

Zvýraznené položky sú povinné.

Prehľad komentárov

  1. Reakcia na clanok (viliam, 18.7.2013 19:16:12)

    Dobry den,

    Precital som si cely clanok a na zaklade skusenosti co uz mam mozem iba potvrdit ze mate pravdu doslova vo vsetkom :)

    Pekny den prajem


Kontakt